Kanskje det viktigste å tenke på i det man skal planlegge bryllup og bryllupsfest er omfanget av hvordan dere ønsker å gjennomføre bryllupet økonomisk. Det finnes stadig flere utradisjonelle veier man kan gå, alt fra enkle hagefester til store destinasjons bryllupsfester, eller hva om bryllupsgjestene kommer til festen, og dere bare har forlovere og familie på middagen?

Det er derfor vanskelig å presentere et generelt budsjett.

Vi skal likevel forsøke å gå igjennom de ulike kostnadsdriverne ved å holde et bryllup og bryllupsfest, slik at dere ikke glemmer å sette opp noen punkter i deres eget budsjett.

Det det kan være greit å vite er at dere bør bestemme hvor dere skal ha festen, før dere påbegynner å lage et budsjett. Mange av kostnadene er nemlig direkte knyttet til kostandene nettopp deres bryllupslokasjon innebærer. Tar de en pris for å ha selve lokalet (lokalleie)? Eller er det mer som en restaurant, hvor dere bare betaler en kuvertpris per hode, og for vinen og drinkene «attåt»?

Her kommer et klassisk bryllupsbudsjett for en mellomstor bryllupsfeiring, med ca. 50 gjester.

Vi endte på 142 000 kr totalt. Det er tatt forbehold om en pris per hode. Selvsagt vil ikke alle drikke like mengder med vin, eller spise like mengder med snacks, spesielt dersom det er mange barn med i bryllupet, men dette er ment til å være et grovt regnet bryllupsbudsjett slik at dere vet hva dere har å forholde dere til i gjennomsnitt per hode.

Husk at et budsjett skal være hellig, går man over på et av punktene (les brudekjolen!) er dette en kostand man bør hente inn i et annet punkt, slik som valg av band eller blomster/dekor. Det er viktig med tillit mellom den kommende bruden og brudgommen, og unødvendig økonomisk stress eller krangling er det siste man trenger i ukene før man sier sine «I do’s»

shutterstock_127094831

Bryllupsbudsjett variable kostnader

litebudsjett2

Bryllupsbudsjett faste kostnader

litenudsjett